Friday 17 June 2011

Ayam

Deburan air di tandas mengiringi surah Al Ma'thurat yang sayup di latarbelakang. Jiman mencapai pisau cukur di jendela. Bayangan di cermin ditenungnya. "Kacak aku ni sebenarnya", sambil tertawa geli hati. Licin mukanya dicukur. Terasa segar sedikit badannya disentuh angin kipas siling.

Selepas solat Maghrib, Jiman bersiap untuk keluar berjumpa Aishah. Berkerut dahinya menggodek memori zaman persekolahannya dulu, dalam perjalanan ke restoran. Agak samar, kerana sudah lebih sedekad ditinggalkan.

Aishah bukan gadis biasa. Dia seorang tomboi. Dia tidak feminin langsung. Kegemarannya bola keranjang dan papan luncur. Memang tidak sebulu dengan perempuan seumur dengannya.

"Woi Jiman, petang ni kau buat apa?", jerit Aishah
"Aku main bola la."
"Nak join boleh?"
"Mana boleh. Kau perempuan. Nanti kena tackle menangis. Hahaha."
"Ek eleh. Kerek kau ye."
"Kalau kau dah boleh kencing berdiri, baru boleh join kami", sambil disertai tawa rakan-rakan Jiman.

Jiman terkenang zaman sekolahnya yang cukup perisa suka dan duka. Masih teringat lagi cikgu Rosmah menarik sideburn sampai terjongket kaki Jiman kerana tidak membawa buku latihan. Cikgu Ashraf yang mengajarnya bermain gitar. Cikgu Jamilah yang lembut wataknya, seperti ibu sendiri. Sungguh rindu zaman itu.

Juga peristiwa "hantu" di dalam bilik darjah. Sekumpulan "penyiasat" ala siri 3 Penyiasat ditubuhkan untuk untuk menangkap "hantu" tersebut. Seminggu Jiman dan kawan-kawan menghendap bunyi cakaran di bumbung kelas. Masih tidak tahu apa puncanya bunyi itu. Jiman tidak mampu bersabar lagi. Jiman membuka cebisan bumbung dan disuluh sekelilingnya. Terungkai juga akhirnya.

Sebatang rokok dinyalakan, lalu dihembus asapnya. "Celaka punya ayam", kata Jiman kepada dirinya sendiri sambil tersenyum

0 comments:

Post a Comment