Sunday 26 June 2011

Beg

"Sayang, jangan tinggalkan I ye. Janji?", pesan kekasih Jiman kepadanya sebelum berkahwin.

Tidak sekali. Jiman tidak akan meninggalkan buah hatinya. Walau apa pun yang terjadi, tekadnya, Leha lah penemannya hingga ke syurga. Jiman perlukan Leha, seperti anak kecil rindukan bantal busuknya.

Hubungan Leha dan Jiman sangatlah indah, meskipun mereka berdua anak sulung; diketahui umum sebagai egoistik dan keras kepala. Hanya sekali mereka bertengkar, itu pun seminggu sebelum mereka bertunang. Jiman mempercayai Leha seratus peratus. Tidak ada sebutir pun benih syak wasangkanya pada Leha meskipun ramai lelaki yang mengidami Leha, kerana sangka Jiman, hubungan yang matang adalah berasaskan kepercayaan.

Jiman silap.

Bermula dua bulan selepas berkahwin, Leha mula menunjukkan perangai yang kurang enak. Leha mula pulang lewat dari kerja. Layanannya terhadap Jiman juga acuh tak acuh. Jiman bingung, dan menyangka itu adalah cara perempuan menunjukkan rajuknya. Keraplah Jiman meminta maaf dengan Leha. Hampir setiap hari.

Tuhan maha penyayang. Tergerak hatinya untuk menyelak perbualan isterinya di Facebook. Luluhnya jiwa Jiman apabila perbualan Leha dan bekas kekasihnya terpampang di skrin komputer ribanya. Mereka bermadu kasih bersama sepanjang empat bulan perkahwinan Jiman dan Leha. Kesabaran Jiman sudah sampai di penghujungnya. Selepas bersemuka dengan Leha, Leha meminta supaya Jiman melepaskannya. Pelbagai alasan Leha ciptakan untuk mengukuhkan alasannya yang Jiman telah mengabaikan Leha, menyebabkan Leha berteduh kasih di pohon yang lain. Ibu bapa dan adik beradik Leha sudah dibasuh otak mereka dengan kata-kata nista terhadap Jiman. Jiman sudah tiada pembelaan di rumah itu.

Maka dibungkuslah segala kelengkapan Jiman di rumah mentuanya itu. Baju, kasut, beg, komputer riba. Sayunya Jiman tidak terkata. Selangkah demi selangkah disusuli titisan air mata. Jiman memunggah barangnya ke dalam kereta. Sambil berlinangan air matanya, Jiman melihat ke kerusi sebelahnya. Kali ini, Jiman pulang ke rumah bonda hanya bertemankan beg usangnya.

0 comments:

Post a Comment