Wednesday 15 June 2011

Jiman

Jiman bangun sambil menggaru punggungnya. "Sudah 3 jam aku di depan PC ni. Lapar pula". Peti sejuk diselongkar. Mana tau ada sisa coklat minggu lepas yang tertinggal.

Duduk dia kembali. Klik. Klik. Klik. "Ah tiada apa yang menarik lagi untuk dilihat. Tidurlah". Jiman melabuhkan badannya di atas katil. Jemarinya sibuk mengulit telefon pintar yang baru dibeli dua minggu lepas. Tiba-tiba Jiman tersentap. Dia terbaca pesanan ringkas kiriman bekas isterinya dahulu.

"I'll be there for you. In times of rich, and poor, sickness, and health"
"I takkan tinggalkan you sampai bila-bila sayang. Love you. Mwah!"

Kenangan lalu menggamit benak Jiman. Masih lagi segar diingatan, lafaz nikah yang disebut, ciuman salam pertama isterinya, Leha. Tetapi, perkahwinan itu tidak tahan lama. Munculnya orang ketiga memang tidak diduga. Apakan daya Jiman. Jiman hanya kuli. Jiman tak mampu untuk menyaingi anak Datuk Karim.

Perlahan rembesan air mata Jiman menemani tidurnya malam itu. "Tak apalah", hati Jiman menyapa, "bunga bukan sekuntum. Semua itu takdir". Jiman mengengsot tubuhnya ke sebelah kanan. Angin malam lembut mengoles pipinya, dan Jiman terus dibuai mimpi

3 comments:

Unknown said...

I tatau apsal. I plak yang rasa nak nangis....

Aizad said...

I'm glad you like it :)

Sumayyah said...

huyyyoo kujad..

Post a Comment